X
    Categories: مقالات

چرا بازاریابی اینترنتی ؟

بازاریابی اینترنتی

در میان علوم، بازاریابی را علم جدیدی می دانند. بازاریابی با مفهومی که امروز ما در ذهن داریم، به سال ۱۸۹۷ برمی گردد. حالا در این علم نسبتاً جوان، دانش جدیدی با نام «بازاریابی اینترنتی» که ممکن است با نامهای «بازاریابی دیجیتال» یا Digital Marketing نیز خوانده می شود، نیز متولد شده است که از قضا به شدّت مورد استقبال صاحبان کسب و کارها قرار گرفته است. حالا با این مقدمه، می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که «چرا بازاریابی اینترنتی؟» و همچنین بگوییم که «چه زمانی بازاریابی اینترنتی برای ما مفید خواهد بود؟».

کمتر کسب و کاری را می توان پیدا کرد، که بازاریابی اینترنتی اساساً به کارش نیاید. این را نه به این دلیل که ما در حوزه ارائه خدمات و آموزش بازاریابی اینترنتی می پردازیم، بلکه واقعاً از روی شناختی که از ابزار بازاریابی اینترنتی و همچنین فضای کسب و کار دارم، می گویم. اگر کسب و کارها را به دسته های زیر تقسیم کنیم، خواهیم دید، که بازاریابی اینترنتی برای تمام آنها به جز یکی، کاملاً اثربخش و کارا است :

کسب و کار های B2C : که بازاریابی اینترنتی برای این کسب و کارها می تواند بسیار موثر و مفید باشد.

کسب و کار های B2B : کم نیستند کسب و کارهایی از این دست که اینترنت کمک بسیاری به آنها کرده است.

کسب و کار های B2G : زمانی که مشتری شما دولت باشد؛ بعید می دانم بازاریابی اینترنتی کمک شایانی به ما کند

کسب و کار های C2C : بله ! مدل کسب و کار Ebay یک کسب و کار C2C است که اساساً بر بستر اینترنت معنا پیدا کرده است.

با این توصیف باید بپذیریم که بازاریابی اینترنتی در معنای کلّی برای تمام کسب و کارها (غیر از آنها که مشتری دولتی دارد) کاملاً موثر است، البته که در این میان برخی کسب و کارهای و محصولات از اینترنت بهرۀ بیشتری می برند و در برخی کمتر. اما لزوم استفاده از اینترنت و بازاریابی اینترنتی برای کسب و کارهای مختلف امری است که باید به آن توجه داشته باشیم، در غیر این صورت خود را از یک کانال اثربخش فروش و بازاریابی محروم کرده ایم.

اما همین جا یک سوال مهم دیگر نیز مطرح است، که در کدام کسب و کارهای چه قدر باید بازاریابی اینترنتی کنیم ؟ شاید در یک کسب و کار ما توصیه کنیم که ۳۰% بودجه بازاریابی تان را به اینترنت اختصاص دهید و در کسب و کار دیگری ۹۰% را روی اینترنت سرمایه گذاری کنیم ! این را چگونه و از کجا می توان تشخیص داد ؟

در مقالات بعدی به این سوال پاسخ خواهم داد.

مدیر مرکز بازاریابی:
Related Post