X
    Categories: مقالات

چقدر از بودجه مان را در بازاریابی اینترنتی هزینه کنیم؟

بودجه بازاریابی اینترنتی

در مقاله چرا بازاریابی اینترنتی ؟ به این موضوع پرداختیم که اساساً چرا بازاریابی اینترنتی مهم است. البته که بعید است کسی هنوز تردید داشته باشد که بازاریابی اینترنتی از مهمترین شیوه ها و کانالهای بازاریابی در شرایط فعلی است، اما این که چه میزان از بودجه بازاریابی مان را به بازاریابی اینترنتی اختصاص دهیم، سوالی است که پاسخ آن برای بسیاری از کسب و کار روشن نیست و در بودجه بندی بین شیوه ها و کانالهای مختلف بازاریابی دچار تردید و مشکل هستند.

درست است که من تخصص و حرفه ام بازاریابی اینترنتی است ! اما قرار نیست بگوییم که «همه شیوه های بازاریابی و تبلیغات مرده اند و فقط بازاریابی اینترنتی زنده است» ! خیر اصلاً چنین اعتقادی ندارم. پاسخ به این سوال که چند درصد از بودجه بازاریابی ما بایستی در فضای آنلاین سرمایه گذاری شود، بستگی به عوامل متعددی از جمله، ماهیّت کسب و کار ما، استراتژی های کلان و چشم انداز کسب و کار دارد، بنابراین نمی توانم یک قاعده کلی را بدهم، اما موارد زیر را پیرامون این تصمیم مهم، قویّا به شما توصیه می کنیم :

بازاریابی اینترنتی بسیار مفید برای برندینگ

نکتۀ مهمی است ! زمانی که صاحب کسب و کار بر اهمیت برندینگ و جایگاه سازی برای کسب و کارش تاکید دارد، قدرت کانال بازاریابی اینترنتی افزایش پیدا می کند. ممکن است صاحبان کسب و کار در برخی از گروه های کالایی یا خدماتی، بر این باور باشند که محصولشان برای فضای اینترنت مناسب نیست، چون فروش اینترنتی نخواهد داشت، اما قطعاً مخاطبان کسب و کار شما در فضای اینترنت یافت می شوند و می توانیم با اینترنت برندسازی کنیم و سایر کانالهای فروش از طریق برندی که با فضای مجازی رشد پیدا کرده است، افزایش فروش را تجربه کنند. پس یادمان باشد «اینترنت ابزار فوق العاده ای برای برندسازی است»

بازاریابی اینترنتی برای هدفمندی تبلیغات

تبلیغات در بسیاری از رسانه ها (از نظر من تقریباً همه) کم و بیش غیر هدفمند است، اما در فضای اینترنت ما ابزارهای خوبی برای استفاده از هوشمندی به منظور هدفمندی تبلیغات داریم. در دوره بازاریابی اینترنتی که برگزار می کنم، به این موضوع به طور کامل پرداخته می شود و به ابزارهای موثر جهت افزایش هدفمندی تبلیغات در فضای اینترنت می پردازیم.

بازاریابی اینترنتی و ضعف در هدفمندی جغرافیایی

البته که اینجا کاملاً در مورد فضای بازاریابی در ایران می گویم، در کتابهای تکست دنیا می خوانید که اینترنت از قضا بسیار هم از جهت بازاریابی منطقه ای موثر است. اما ما در ایران در این زمینه کمی ضعیف تر هستیم. البته با این مضمون خواستم بگویم که من «عاشق سینه چاک اینترنت» نیستم که نواقص را نبینم، اما این نقص تا حدّی با برخی از ابزارها قابل پوشش است. که در مطالب بعدی پیرامون این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بازاریابی اینترنتی و اعتمادسازی

خیلی از افرادی که با آنها ملاقات می کنم، بر این باور هستند که مردم به یک کسب و کار اینترنتی اعتماد نمی کنند، اما واقعاً این طور نیست، و طی سالهای گذشته روند به سمت افزایش اعتماد به فضای اینترنت است. این روزها به فروشگاه های موبایل بروید، فروشنده برای این که اعتماد شما را جلب کند فوراً می گوید «فلان سایت این را گران تر می فروشد» این نشان می دهد که اینترنت قابل اعتماد است ! یادتان باشد که اگر ما راهکارهای اعتماد سازی را بلد باشیم بازاریابی اینترنتی، می تواند بسیار در این زمینه قدرتمند عمل کند.

بازاریابی اینترنتی و فروش

قسمت شیرین ماجرا همین جاست ! این تصور که به راحتی یک سایت می زنید و فروش بالا خواهید داشت، خیال باطلی است ! اما این جمله که «با رویکرد حرفه ای در فضای بازاریابی اینترنتی، فرصت کسب درآمد جدّی وجود دارد» را قطعاً صحیح می دانم و به شما قول می دهم که می توانید با یادگیری مهارتهای بازاریابی اینترنتی درامد خودتان یا فروش کسب و کارتان را افزایش دهید.

حالا ما باید با شناختی از کسب و کار خودمان داریم (لازم است در یکی دیگر از مطالب پیرامون شناخت از کسب و کار خودمان توضیحاتی را ارائه دهم) و همچنین شناختی که با مطالعه مطلب بالا از اینترنت پیدا کردیم، در مورد سهم بازاریابی اینترنتی از کل بودجه بازاریابی صحبت کنیم.

در مطالب بعدی، پیرامون موضوعات بیشتری از فضای بازاریابی اینترنتی صحبت خواهیم کرد و موضوع بودجه بازاریابی اینترنتی را بیشتر روشن خواهیم کرد.

مدیر مرکز بازاریابی:
Related Post